אבחון ארגוני וניתוח ארגוני הם שני מושגים קשורים אך נבדלים זה מזה בתחום הייעוץ הארגוני.
אבחון ארגוני מתייחס לתהליך הערכת מצבו ותפקודו של ארגון על מנת לזהות את חוזקות הארגון ואת התחומים טעוני השיפור. מטרת האבחון הארגוני היא להבין את שורשי הבעיות בארגון ולפתח אסטרטגיות לטיפול בבעיות אלו. תהליך זה כרוך לעתים קרובות באיסוף נתונים ממגוון מקורות (כגון סקרים, ראיונות ותצפיות), ניתוח נתונים אלה ומתן המלצות לשינוי על סמך הממצאים.
ניתוח ארגוני, לעומת זאת, הוא תהליך של בחינת המבנה, התרבות והתהליכים של הארגון על מנת להבין טוב יותר כיצד הוא פועל ולזהות הזדמנויות לשיפור. ניתוח ארגוני עשוי לכלול גם סקירה של ייעוד הארגון, מטרותיו ושיטות הפעולה שלו, וכן הערכה של נקודות החוזק והחולשה שלו.
בניגוד לאבחון ארגוני, המתמקד באופן ספציפי בזיהוי וטיפול בבעיות בתוך הארגון, הניתוח הארגוני נועד לספק הבנה מקיפה של הארגון בכללותו, גם כחלק מסביבתו ולזהות תחומים לשיפור שלא בהכרח ייחשבו לבעיות.
לסיכום, אבחון ארגוני מתמקד באבחון נושאים ספציפיים בארגון, בעוד שניתוח ארגוני מספק מבט רחב יותר על הארגון ותפקודו. שתי הטכניקות מסייעות בשיפור האפקטיביות והיעילות של הארגון, אולם הן משרתות מטרות שונות ומצריכות גישות שונות.